dinsdag 18 december 2007

Heilige Pädiatrie

Maandag gestart in Sankt-Joseph op de dienst pediatrie. Een grote dienst trouwens: een neonatologie, een intensief station, een dienst-3 jaar (waar ik de eerste week niet mag komen, omdat ik volgens hen direct ziek zou worden; het wemelt daar van de rota's en de RSV's... ) en een dienst 3-18 jaar (daar mag ik eerst wat 'weerstand' opdoen) en een ambulante dienst met eerst hulp ('t spoed voor kinderen) en consultaties. En qua inrichting duidelijk west-Berlijns! Voor de rest is het er een en al chaos: onderbezetting van artsen en verplegend personeel. Als stagiair moet je dus maar zien je plan te trekken. Op mijn dienst is niks spannends te beleven: de helft heeft buikpijn, diarree of obstipatie en de andere helft zijn niet zieke kinderen met mondige ouders die eisen dat hun kind daar blijft en dit en dit onderzoek ondergaat... Daarenboven is 75% Turks; heel verveldend want daarvan kan de helft geen Duits, zelfs die kleine kinderen niet die hier opgegroeid zijn. Gelukkig zijn er ook Turkse verpleegsters die dan kunnen tolken.
Voor de rest is het een superkatholiek oord. Glas in lood ramen, kapellen, beelden en overal kruisbeelden (ze hangen niet gewoon met een haakje aan de muur, maar zijn werkelijk ingemetseld). Maakte ik dan natuurlijk de fout van mijn leven door te vragen of dit Protestants ziekenhuis was (Berlijn is voor het grootste deel Protestants), daar ging mijn reputatie. 'k Ben dan ook al vriendelijk 'eingeladen' voor de dienst van vrijdag, het gebed van woensdagmiddag, kerstliederen zingen met zuster Bernadette en kerstverhalen met broeder Irchinovic. Help, wat wordt dat dan volgende week??? Gelukkig bevind ik me van zaterdag 22-12 tem woensdagmorgen in België.

Dit weekend was ik met Erasmusstudenten op 'een' kerstmarkt, ja waar anders... We wilden eigenlijk naar een authentieke kerstmarkt een beetje buiten Berlijn, maar dat bleek anderhalf uur bus, dus zijn we maar Spandau gefahren. Dit is nog net te bereiken met de metro. 't Was een heel mooie kerstmarkt met lekkere glühwein, wat minder kitsch, maar des te meer toeristen. Dit zal dan ook definitief mijn laatste kerstmarkt zijn. Nu heb ik het echt wel gezien.

Geen opmerkingen: