maandag 5 november 2007

Berlijn op zijn zondags

Wat doet een Berlijner op zondag?

1. Lang uitslapen - Dat heb ik dus ook geprobeerd...

2. Naar de vlooienmarkt gaan - Heb ik ook geprobeerd...
Elke zondag is er tussen 10h en 16h wel ergens een vlooienmarkt. De ene met al wat meer vlooien dan de andere. Ik was op de vlooienmarkt in Penzlauer Berg (mijn woongebied). Van echte antiek tot veel rommel (vnl. afgedankte Aldi- en Lidlelectro maar ook gloednieuwe 'made in Taiwan' stuff...).


3. In Tiergarten gaan wandelen - heb ik ook gedaan!
Dit is het grootste park van Berlijn, met een oppervlakte van 200ha (3km lang, 1km breed). Oorspronkelijk waren dit de jachtgronden van de 18e-eeuwse keurvorsten, maar werd later omgevormd tot park . Eén nadeel: het loopt er vol loslopende honden (zoals overal in Berlijn trouwens, maar dat valt goed mee daar Berlijnse honden uiterst gehoorzaam zijn) en het park ligt dan vol Hundescheiße (en ze hadden me nog zo gewaarschuwd!)...

Midden in Tiergarten komen vijf brede lanen samen in één groot stervormig knooppunt, der grosser Stern. In het midden staat de Siegesäule, de zuil van de Overwinning.


Daarna ben ik naar het Scheunenviertel (de schurenwijk) gewandeld. Daar staat de grootste synagoge van Berlijn in Moors-neobyzantijnse stijl. Ze werd tijdens kristalnacht in brand gestoken en tijdens WOII verwoest waardoor ze tenslotte gesloopt werd. In 1991 is de voorgevel en koepel herbouwd. Klein detail: voor deze synagoge wordt constant gepatrouilleerd...en je komt er niet in zonder de metaaldetector te passeren.
Daarnaast staat het Postfuhramt, vroeger de post, nu worden er moderne-kunstexposities georganiseerd.
v

Aan de Oranienburger Strasse liggen ook de Häckesche Hofen, een uniek stukje Berlijn. Dit trendy 20ste-eeuwse complex dat bestaat uit 9 met elkaar verbonden binnenplaatsen omgeven door hoge gebouwen waarin men galerijnen, restaurants, café en winkels vindt. Het heeft zelfs een eigen theater.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hier liggen er ook overal hondenuitwerpselen... En vooral: het ruíkt er verschrikkelijk naar!