woensdag 21 november 2007

nog 2...

Deze morgen om 5h45 beslist me nog eens om te draaien en een dagje vrij te nemen… 4 uur later scheen de zon uitnodigend in mijn kamer en werd het toch eens tijd om uit mijn bed te komen. En te bedenken dat ik normaal ergens in een operatie zou staan.
Een klein uurtje later zat ik al in de metro richting het vroegere Oost Berlijn, nu Friedrichshain. Eerste halte: East Side Gallery, een nog authentiek stukje (1km lang) muur dat in 1990 door 120 graffitikunstenaars beschilderd werd met de deling van Berlijn en de hervonden eenheid als thema. Jammer genoeg verkeert het in zeer slechte staat, maar het geeft toch de absurditeit van de Muur midden in Berlijn weer.




Via de Oberbaumbrücke wandelt men heel eenvoudig van Oost naar West, het was ooit anders Deze neogotische brug over de Spree dateert uit de 20ste eeuw en is de beroemdste brug van Berlijn. Ze heeft 2 niveaus en in één er van loopt de metro.



De Karl-Marx-Allee (ooit de Stalinallee), is de weg naar het oosten die doorgaat naar Polen en Moskou. Deze 90 meter brede Allee met aan weerskanten enorme, zuiver symmetrische flats is indrukwekkend!



Friedrichshain is door de betaalbare huren en unieke sfeer echt een buurt van jongeren, kunstenaars, designers en bars. En dat is er aan te zien: oneindige shoppingsmogelijkheden, designwinkels (Berlinomat: 125 Berlijnse stilisten en designers onder 1 dak in een fantastische ruimte van 300m²) en restaurantjes.
En ja, ook in Berlijn doet de Kerstsfeer volop zijn intrede (itt Sint-Niklaas): overal kerstmarkt, kerstbomen, lichtjes, glitter en kitsch, tot zelfs een skipiste op de Potsdammer Platz. Foto’s volgen zeker! Ik moet eerst nog uitzoeken waar ik de grootste kerstboom kan vinden… (Barbara, kwestie van Porto te overtreffen, wie weet…)
Maar eerst nog mijn 2 laatste dagjes chirurgie...

3 opmerkingen:

Veerle zei

Hey Katrientje!!!
't is blijkbaar moeilijk om elkaar nog eens op skype tegen te komen, maar dat wil niet zeggen dat je niet in mijn gedachten bent hoor!

Heb net gedaan met stage gynaeco, 't was wel heel leerrijk! Op naar de volgende stage hé, dat wordt huisarts, ik kijk er al naar uit, ben vandaag al eens op prospectie geweest naar mijn nieuwe post, 't is in Kalken, zodat ik daar volgende week maandag niet verloren rijd hé!
Morgen is 't weer een leuke terugkomdag, joepie (hum hum), 't enige voordeel is dat we de niet-erasmussers nog eens zien natuurlijk!

Dikke knuffel en tot binnenkort nog eens !!!

Veerle

Barbara zei

Hey Katrien!
Naar het schijnt is de kerstboom van Porto in het VTM journaal gekomen... als grootste van Europa! Niet te overtreffen dus ;-) !
Vorig jaar heb ik Hendrik (4de proef) bezocht in Berlijn en ik heb die ski-piste en kerstmarkt toen gezien! De sneeuw was toen eerder water maar pret verzekerd! Ook erg lekkere jenever maar die braadworsten, jakkes!
Nog veel succes met je stages en veel plezier met al de rest!
Barbara
Barbara

Katrien zei

Hi Barbara,

We hebben dan misschien niet de grootste kerstboom van Europa, dan toch de grootste mobiele 'rodelbahn' :-)!

Katrien

http://www.berlin.de/kultur-und-tickets/events/winterwelt.php