woensdag 17 oktober 2007

Japanners, zefls in het OK

Vandaag eerste dag chirurgie, afdeling hepato-biliaire. Om 7h was 'eenheid 19' al op topsnelheid. Dagplanning overlopen, operaties van morgen inplannen, organisatie van vrij gekomen bedden en vertrekkende patiënten. Ze waren in ieder geval wakkerder dan ik. Om 7h30 staf: 25 chirurgen, 2 Duitse laatstejaars (in Duitsland is de opleiding maar 6 jaar, 5 jaar Univ en 1 praktisch jaar) stagairs, een 2de jaars assistente chirurgie en de 'Auslander' (ik dus). Van CT, naar MR en terug: alle patiënten werden vlug (en dat is werkelijk vlug) overlopen. Dan met heel de bende naar intensieve zorgen waar ze alle patiënten eens gingen 'bekijken', maar dan letterlijk bekijken. Dan ben ik met dr. Smeding (Max) het OK in. Stond ik daar mooi 2 uur kramp te krijgen op de 2de rij. Gelukkig kon ik de laparascopische ingreep meevolgen op 2 immense LCD-schermen en werden we halfweg geënteraind door een Japanner die daar 3 foto's maakte en terug verdween...
Na de operatie de zaalronde: de klatskin-tumoren (incidentie 3/100.000) liggen er met hopen!
Vandaag was het bijzonder rustig want prof Neuhaus (de oberartz) is in verlof...

1 opmerking:

Veerle zei

Hey Katrientje!!

Hoe is 't ermee meid!!! 't is een speciaal wereldje hé die chirurgie, ons fie heeft er ook al kennis mee gemaakt hé!
Op pediatrie gaat alles zijn normale rustige gangetje, ik loop stage bij twee artsen die beide halftime werken en elkaar afwisselen, mooie werkuren, wel veel huisartsgeneeskundige diagnoses, niet veel speciaals, maar 't is wel tof, heb nog nooit zo veel babytjes in mijn handen gehad! Ik ben nog aan 't kijken wanneer ik eventueel tot in Berlijn raak... Ik probeer zo snel mogelijk iets te vinden

Dikke knuffel

Veerle